کتاب برنامه ریزی خطی خاکستری منتشر شد.

به لطف خدای بزرگ، کتاب برنامه ریزی خطی خاکستری توسط دکتر داود درویشی سلوکلایی توسط انتشارات اندیشه ارا در سال 1400 منتشر شد.

کتاب برنامه ریزی خطی خاکستری توسط دکتر داود درویشی سلوکلایی منتشر شد.

        نظریه سیستم‌های خاکستری اولین بار در سال 1982 مطرح گردید و دامنه کاربرد آن به سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی گسترده شد. در این نظریه، سیستم‌هایی را که قسمتی از اطلاعات آن‌ها مشخص و قسمتی از اطلاعات آن‌ها نامشخص است، سیستم خاکستری می‌نامند. ویژگی اصلی این نظریه مدل کردن سیستم با داده‌های اندک است. نظریه سیستم‌های خاکستری به بررسی رفتار یک سیستم از طریق تحلیل روابط و ساخت مدل پرداخته و امکان استفاده از داده‌های کم برای تحلیل عوامل زیاد را فراهم می‌کند. این نظریه قادر به مطالعه و تحلیل نمونه‌های کوچک و سیستم‌های دارای اطلاعات ضعیف است. سعی شده نوشتارها با زبانی ساده و قابل‌فهم برای دانشجویان و پژوهشگران نگاشته شود و درعین‌حال از منابع معتبر علمی و آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه نظریه سیستم‌های خاکستری اخذشده است. مطالب این کتاب برای علاقه‌مندان حوزه تصمیم‌گیری، دانشجویان رشته‌های ریاضی، مدیریت، مهندسی و کلیه مخاطبانی که به دنبال افزایش اطلاعات خود در زمینه‌های بهینه‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه عدم قطعیت خاکستری هستند، سودمند خواهد بود.

فصل اول کتاب به مفهوم رویکردهای مواجهه با محیط‌های نادقیق ازجمله مفاهیم تصادفی، فازی، خاکستری، راف و خود نظریه عدم قطعیت پرداخته و با ذکر مثال خواننده را با انواع مختلف آن و سیر تاریخی موضوع آشنا می‌سازد. در فصل دوم به تاریخچه شکل‌گیری نظریه سیستم‌های خاکستری و سپس به جایگاه آن در بین علوم دیگر و بحث کاربردهای نظریه خاکستری پرداخته‌شده است. فصل سوم به بحث و بررسی اعداد خاکستری، عملگرها و روابط میان آن‌ها و مفاهیمی چون درجه خاکستری، سفیدسازی، مقایسه و رتبه‌بندی اعداد خاکستری با توجه به کران‌های اعداد، هسته و درجه خاکستری، درجه امکان خاکستری و مفاهیم احتمالی می‌پردازد. فصل چهارم به کاربرد ماتریس‌ها در تکنیک‌های تصمیم‌گیری‌های مدیریتی مباحثی چون وارون ماتریس و مقدار ویژه خاکستری با ذکر مثال می‌پردازد. فصل پنجم به بحث و بررسی انواع مساله برنامه‌ریزی خطی خاکستری می‌پردازد. فصل ششم به بیان رویکردهای مختلف حل مسایل برنامه‌ریزی خطی با پارامترهای خاکستری می‌پردازد. در فصل هفتم با بیان مفهوم دوگانی در برنامه‌ریزی خطی خاکستری به استفاده از مفهوم دوگان برای حل مساله برنامه‌ریزی خطی خاکستری می‌پردازد. در فصل هشتم به بیان کاربردهای برنامه‌ریزی خطی خاکستری پرداخته می شود و در فصل نهم به بیان مساله حمل‌ونقل خاکستری و واگذاری خاکستری پرداخته شده و روش‌های حل آن‌ها را بیان می گردد.

سایر کتاب های نویسنده عبارتند از:

نظریه تصمیم در مح
نطریه تصمیم در محیط خاکستری شامل تکنیک های تصمیم گیری در محیط عدم قطعیت خاکستری توسط دکتر داود درویشی و همکاران در دانشگاه مازندران منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*